כלים ללמידה פעילה רב חושית

תכנית מס' 9642 בספר התוכניות של משה"ח

למנהלים/ות וצוותי מורים

למעלה מ-40 שנה, שאני מטפלת ויוצרת מרחבי למידה חווייתית, שמערבת את כול החושים גם במרחבי היער.
אני אשת טיפול, אך לאורך כול עשייתי המקצועית, אני מעורבת בעולם החינוך, בעבודה עם צוותי מורים ומנהלים,
ורואה בו את המרחב להשפעה חברתית, העצמה והגשמה אישית.

השפעתם של מורים על תלמידיהם  אדירה. קודם כול כבני אדם וכמובן כמורים ומחנכים. מי שעוסק בנתינה מתמדת,
צריך הזנה שיטתית עבורו של למידה חווייתית, להרחבת מודעותו לעצמו ודפוסי התנהלותו במרחב הבית ספרי
ולהעמקת הרגישות וההבנה לצרכי התלמידים, שכול אחד מהם יחיד ומיוחד.

מטרות התהליך

מורים המשתלמים בסדנה "למידה אחרת" יוצאים מצוידים בכלי הנחייה , המאפשרים להם להעניק לתלמידים
חווית למידה כקבוצת שותפים מעורבת, ואין נפלא מזה, חדוות הלמידה והיצירתיות שופעות אצל המורה והתלמידים.

סוד קיסמה של הלמידה בסדנה – לומדים מתוך החוויה.
אני יוצרת איתכם מרחב אינטימי ומכיל  שבו מתייחסים לכול מה שמובע, כולל התנגדויות, דמעות וצחוקים.
יש חופש ביטוי לכול, בונים אווירת יחד ושיתוף פעולה ברמה גבוהה מזו המתאפשרת בשגרת היום יום. 

בסדנה נוגעים ברגש ומאפשרים ביטוי אוטנטי. זה מאיץ את הלמידה. באמצעות התנסות חווייתית קצרה ועיבודה במליאה, נופלים המון אסימונים של הבנה.
ככול שלומד מעורב יותר בחוויית הלמידה שלו, כך הנושא הנלמד נטמע בו ולא נשכח.

התכנית מאפשרת לבחור סדרת סדנאות או מפגש חד פעמי. בגמישות ובהתאמה לצרכי המערכת.

 

נושאים מרכזיים של הסדנה

  1. של מי השיעור הזה?
    כשיודעים של מי השיעור, לחוויית הלמידה נוצק קסם ונוצרת שותפות פורייה.
    הרחבת מודעותם העצמית של המורים לגישתם לתלמידים. מה עומד לרשותם בשביל שהתלמידים ירגישו אהודים,
    ובטוחים לבטא את עצמם ואת קשייהם בהבנת החומר הנלמד.

  1. בזכותה של טעות 
    להעמקת האמפטיה וההבנה לקשייהם של תלמידים.  מטעויות לומדים, טעות היא לא אסון ולא צריך לכעוס על הלומד –
    היא אוצר בלום של ידע על הלומד, חוזקותיו וקשייו.

  1. חיים ומוות ביד הלשון
    התנסות חווייתית בסיטואציות של תקשורת בינאישית טובה ולא טובה.
    המחזת סיטואציות מחיי ביה"ס כדי לזהות כיצד נוצרות אי נעימויות. 
    פיתוח רגישות ומודעות למה עושות המילים לתלמידים ולהורים.
    בניית כללי התנהגות, לויאליות ואתיקה בכיתה, בחדר המורים ובמרחב הבית ספרי כולו.
    להבין את מהות התפקיד כמחנכים נותני השראה ומשרי ביטחון על כול תלמידיהם.
    למחנכים יש המון כוח השפעה על תלמידיהם. גם אתם חוויתם זאת כתלמידים.

  1. סדנת הטיפוסים 
    לקראת פתיחת שנת הלימודים בעבודה יצירתית בחומר ופלסטלינה נעשית היכרות מעמיקה של המורים עם מגוון טיפוסים בכתה:
    החכם, התחמן, השקט, השובב, הנוכל, המנהיג החרוץ ועוד.
    תהליך היצירה והכניסה לעולמם הפנימי של הטיפוסים השונים מביא להבנת המורים, שצריך את כולם, גם את המאתגרים,
    כדי ליצור מארג כיתתי צבעוני ולמידה משמעותית זה מזה.
    מתוך ההבנה הזאת, קבלת הפנים לכול הילדים ביום פתיחת הלימודים תהייה מכילה מתמיד.

  1. ילדים ובני נוער במצוקה 
    סדנא ייחודית עם פלסטלינה באמצעות חומר רך וצבעוני מגלים המשתתפים מהו בשבילם ילד במצוקה ואיך מזהים את המצוקה,
    שהרי יש ילדים במצוקה אשר "צועקים" בשקט.

  1. סדנה על דימוי גוף 
    פיסול בחומר ופלסטלינה. מתוך היצירה מגלים מהו דימוי גוף, כיצד נוצר וכיצד ניתן לתקנו מתוך קבלה ואהבה עצמית.
    הסדנה מתאימה מאוד לנערות בגיל ההתבגרות

סופרוויז'ן למנהלי בי"ס ביער

היער מאפשר מילוי מצברים בהתרעננות וברוגע. היציאה ליער יהא פסק זמן של שקט נטול הפרעות. זמן שכולו שלך לכול מה שנחוץ לך להרגיש טוב בתפקידך רב האחריות בביה"ס.

סופרוויז'ן הוא מרחב בטוח של טיפוח ותמיכה מקצועית למנהלים, אשר מיקומם בראש  המערכת, מזמן להם בדידות ועומס רב.

זוהי הנחייה מקצועית לבירור סוגיות מקצועיות ואישיות, שעולות במהלך העבודה עם צוות מורים, תלמידים והורים. כאן ניתנת הזדמנות לביטוי מכלול הרגשות והמחשבות העולים מתוך העבודה הניהולית.

סופרוויז'ן הוא מכשיר צמיחה מקצועית ראשון במעלה – לומדים מן העשייה וחוזרים אליה מודעים יותר למורכבויות היחסים והצרכים במערכת הבית ספרית.

ניתן להזמין סדנאות למידה אחרת במגוון נושאים נוספים בהתאם לצרכי בי"ס

להזמנת התכנית עבור בית ספרכם צרו איתי קשר!